Σάββας Ρακιντζάκης: «Οι βυζαντινοί ύμνοι είναι μέσα στην κουλτούρα των Ελλήνων»

Ο μαέστρος και συνδημιουργός του συνόλου En-Chor μιλά για την παράσταση «Τα τραγούδια γίναν πάθη»
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Την Πέμπτη 25 Απριλίου 2024 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στην αίθουσα «Γιάννης Μαρίνος» - Μουσική Βιβλιοθήκη στις 8 το βράδυ θα πραγματοποιηθεί μια ξεχωριστή συναυλία.

Το φωνητικό σύνολο En-Chor και ο μαέστρος Σάββας Ρακιντζάκης μαζί με τη σοπράνο Μαριλένα Στριφτόμπολα και την ηθοποιό Ιφιγένεια Γρίβα παρουσιάζουν την παράσταση «Τα τραγούδια γίναν πάθη» υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια της Καλή Βανδώρου.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο ενημερωτικό δελτίο:

Οι μελωδίες των Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρου Ξαρχάκου, Δημήτρη Λάγιου κ.ά., μαζί με την ποίηση των Οδυσσέα Ελύτη, Γιάννη Ρίτσου, Τάσου Λειβαδίτη και τους στίχους των Νίκου Γκάτσου, Γιάννη Θεοδωράκη κ.α., φωτίζουν από διαφορετικές «γωνίες» τα πάθη. Κάπως έτσι τα «Ανθρώπων έργα» βρίσκουν το «Όνειρο» και η «Μεγάλη Παρασκευή» ακολουθεί την «Εποχή της αγάπης».

Στο En-Chor συμμετέχουν οι Βαλσαμία Αθανασιά, Ευτύχης Βαρδουλάκης, Σωτηρία Γεωργίου, Κωσταντής Δεσπότης, Σοφία Κουνέλα, Κάσση Λάζαρη, Στεφανία Μοροζίνη, Βαγγέλης Νικολιδάκης και Γιούλη Φιλιππίδου.
αφίσα.jpg
Ακολουθεί η συνομιλία μας με τον μαέστρο Σάββα Ρακιντζάκη.

Ποιο είναι το ιδιαίτερο στοιχείο των Ύμνων της Μεγάλης Εβδομάδας;
Αν το σύνολο των ύμνων της εκκλησίας αποτελεί αφύπνιση για τη συνείδηση, οι Ύμνοι της Μεγάλης Εβδομάδας είναι ένας «συναγερμός» για την ψυχή και το πνεύμα.

Γιατί πολλοί ερμηνευτές του «κανονικού» τραγουδιού, ανάμεσά τους και κορυφαία ονόματα δοκιμάζουν να «αναμετρηθούν» μαζί τους;
Αν με τη λέξη «κανονικούς» εννοείτε τους ερμηνευτές που χαίρουν αναγνωρισιμότητας θα έλεγα λοιπόν ότι, αφενός έχουν τις φωνητικές δυνατότητες και την εμπειρία, αφετέρου έχουν την ικανότητα να αντιληφθούν το νόημα αυτών των Ύμνων.

Πώς οι υμνωδίες αυτές επηρεάζουν τους δημιουργούς και τους ερμηνευτές στην τραγουδοποιία;
Ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής μουσικής δημιουργίας βασίζεται στους ήχους της βυζαντινής μουσικής παράδοσης. Στην ίδια παράδοση, όμως, βασίζονται και οι Ύμνοι της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας. Όλοι αυτοί οι ήχοι ως δάνεια και αντιδάνεια με τους γειτονικούς λαούς (Βαλκάνια, Τουρκία, Εγγύς Ανατολή) μπολιάζουν το μουσικό αισθητήριο δημιουργών και ερμηνευτών.

Ποια είναι τα συστατικά της παράστασης «Τα τραγούδια γίναν πάθη» και ποια τα ζητούμενά της;
Τα συστατικά της παράστασης «Τα τραγούδια γίναν πάθη» είναι η αγάπη η δική μου και της συνδημιουργού του συνόλου Καλής Βανδώρου για το καλό ελληνικό τραγούδι, αλλά και η ζεστασιά με την οποία έχουν αντιμετωπίσει τα μέλη του φωνητικού συνόλου En-Chor όλο αυτό το project. Στα παραπάνω προστίθενται δύο υπέροχες κυρίες, η λυρική σοπράνο Μαριλένα Στριφτόμπολα και η ηθοποιός Ιφιγένεια Γρίβα. Το ζητούμενό της είναι να προσφέρει στο κοινό μια διαφορετική μουσική πρόταση για τις ημέρες πριν το Πάσχα.
Ιφιγένεια_Γρίβα.jpgΜαριλένα_Στριφτόμπολα.jpg
Σκιαγραφήστε μας το φωνητικό σύνολο En-Chor; Ποιος οι ιδιαιτερότητές του;
Το φωνητικό σύνολο En-Chor συστήθηκε το 2017 για τις ανάγκες μιας ηχογράφησης. Ανέστειλε τη δράση του για πέντε χρόνια και από το 2022, μετά από ακροάσεις νέων μελών, απέκτησε νέα σύνθεση και έκτοτε συνεχίζει τη δυναμική του πορεία. Η ιδιαιτερότητά του είναι ότι αποτελείται από επαγγελματίες τραγουδιστές με διαφορετικές μουσικές καταβολές (λυρικό, σύγχρονο, παραδοσιακό τραγούδι κλπ), που με κάποιον μαγικό τρόπο στο τέλος ενώνονται, δημιουργώντας ένα πλήρες ηχητικό και οπτικό αποτέλεσμα.
En-Chor.jpg
Ο Γολγοθάς στη ζωή και την τέχνη εμπεριέχει-προκαταβάλλει την Ανάσταση;
Πίσω από κάθε Γολγοθά κρύβεται μια Ανάσταση, αλλά και κάθε Ανάσταση δεν μπορεί να μην περάσει από τον Γολγοθά της. Είναι μια αμφίδρομη σχέση που ισχύει τόσο στη ζωή όσο και την Τέχνη.

Ποιοι κατά τη γνώμη σας λαϊκοί και έντεχνοι συνθέτες προσέγγισαν μεστά το πάθος και τα Πάθη;
Θα έλεγα όλοι οι μεγάλοι Έλληνες συνθέτες. Για παράδειγμα, ο «Επιτάφιος» του Μίκη Θεοδωράκη, το «Νυν και Αεί» του Σταύρου Ξαρχάκου, το «Καπνισμένο τσουκάλι» του Χρήστου Λεοντή και το «7 παρακλήσεις» του Σταμάτη Σπανουδάκη είναι μόλις τέσσερις δίσκοι που προσέγγισαν το πάθος και τα Πάθη. Θα αναφέρω μόνο ένα τραγούδι που έχουμε και στο δικό μας πρόγραμμα και αυτό είναι η «Μεγάλη Παρασκευή» του Σταύρου Ξαρχάκου και του Νίκου Γκάτσου.

Το ευρύ κοινό εξακολουθεί να συγκινείται και να παρακολουθεί αυτές τις Υμνωδίες ή έχει ατονήσει το ενδιαφέρον του;
Αν κρίνουμε από τις διάφορες μουσικές παραστάσεις που πραγματοποιούνται αυτό το διάστημα στην Αθήνα, το κοινό εξακολουθεί να συγκινείται και αυτό είναι κάτι που προσωπικά με χαροποιεί, καθώς όπως είπαμε παραπάνω, οι βυζαντινοί ύμνοι είναι μέσα στη μουσική κουλτούρα των Ελλήνων.
ΣΑΒΒΑΣ_ΡΑΚΙΝΤΖΑΚΗΣ.jpg
Τα επόμενα σχέδια σας;
Μετά από την παράσταση «Τα τραγούδια γίναν πάθη» και συγκεκριμένα γύρω στις αρχές Ιουνίου πρόκειται να κυκλοφορήσει το δεύτερο τραγούδι του En-Chor (το πρώτο είναι η διασκευή του αγαπημένου «Γιαρέμ Γιαρέμ» που κυκλοφόρησε πριν από δυόμισι μήνες). Και το δεύτερο τραγούδι είναι διασκευή πασίγνωστου τραγουδιού, αλλά σε ένα πολύ διαφορετικό ύφος. Δυστυχώς, δεν μπορώ να πω περισσότερα για αυτό τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Επίσης, για το καλοκαίρι ετοιμάζουμε μια ολόφρεσκια μουσική παράσταση με τίτλο «TV or Not TV?», η οποία περιλαμβάνει soundtrack από τίτλους σειρών που έχουν προβληθεί στην ελληνική τηλεόραση.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!